ליבוד

ליבוד מצמר  - איך מתחילים?

כל מי שרוצה לנסות וללמוד לילבד מצמר טבעי שואל את עצמו מה עושים ואיך מתחילים.

בכתבה נשתדל לתת תשובות והסברים מפורטים.

חומרים ללבוד, f01 1267194179, סריגה,ליבוד,felting

צמר הינו חומר גמיש מאוד ומאפשר ליצור כמעט כל צורה שהיא – דברים שטוחים ונפחיים.

מצמר מלבדים מגוון רחב של דברים שונים ומשונים: צעצועים, תיקים, חרוזים, תליונים, צמידים, עגילים;  בגדים: צעיפים, ז'לטים, מעילים ואיך לשכוח – נעלי בית.

במקור צמר טבעי יכול להיות צמר כבשים, צמר עזים וצמר גמלים. סיבי צמר מסווגים לפי עובי: דקים, חתי דקים וגסים. כמה שסיבים יותר דקים ועדינים כך מהודר יותר מוצר סופי.

סיבי צמר גסים מתאימים לליבוד בגדים עליונים, תיקים ונעליים. סיבי צמר עדינים מתאימים לליבוד קישוטים, צעיפים ובגדים קלים.

כמו כן מסווגים צמר לפי שיטות עיבוד וצורת אריזה. יש צמר משטחים (CARDED WOOL) וצמר ביריעות (TOPS).  צמר משטחים דומה במראהו לצמר גפן – סיבים קצרים (2-3 ס"מ) ומבולגנים. צמר משטחים מתאים לליבוד יבש בזכות סיבים קצרים שמתלבדים בקלות זה לזה בעזרת מחטי ליבוד מיוחדות. תהליך ליבוד זה תהליך של היתלות והתחככות של קשקשי סיבי צמר טבעי זה בזה.

, f010 1267190119, סריגה,ליבוד,felting

צמר ביריעה (TOPS) מתפאר בסיבים חלקים וארוכים יותר (6-7 ס"מ). מפקעת של צמר יריעות תולשים\מושכים חתיכות או חבילות.

צריך לדעת איך לתלוש חתיכת צמר ביריעה באופן נכון. הטריק הוא לתפוס עם יד אחת בניצב לסיבים במרחק קצת גדול יותר מהקטע הרצוי. עם היד השנייה לתפוס גם כן בניצב לסיבים ובמרחק מנקודת התלישה. למשוך בעדינות כך שקטע צמר רצוי יהיה אחיד ולא דליל. האחידות הזאת חשובה במיוחד בליבוד של בדים ליצירת בגדים, תיקים וצעיפים, הרי כך ניתן להימנע מחורים ובליטות במוצר סופי.

צמר ביריעות מתאים גם לליבוד רטוב. במקרה הזה צמר מתלבד בעזרת מים חמים וסבון. סבון משמש כחומר קשר לסיבים ומים חמים גורמים להתכווצות.

התכווצות של צמר טבעי, f022 1267190485, סריגה,ליבוד,felting

.כל כמה שצמר ליבוד יותר כך הוא מתכווץ יותר. צמר טבעי מתכווץ בדרך כלל ב-30% וזה אחד הסימנים של מוכנות המוצר בליבוד רטוב. צריך לקחת בחשבון שצמר מתכווץ בכוון הפעלת כוח. ז"א אם לשחוק בניצב – חתיכה תתכווץ לאורך ואם לשחוק לאורך חתיכה תתארך. אם  סתם לקמט בידיים ללא כיוון –  חתיכה תתעבה.  בגלל זה לטובת מוצרים שטוחים מוסיפים בהתחלה 30% יותר שטח. ואם רוצים לדעת גודל סופי של חרוז אפשר ללחוץ בכוח גוש צמר. צמר לחוץ היטב משליך היטב על גודל של צמר ליבוד.

במקרה של ליבוד יבש ההתכווצית מתרחשת בכוון של דקירות מחטי לבוד. למשל כדי לצור שטח כעור צריך לדקור יותר עם מחט לבוד בניצב  למשטח.

כלים וטכניקות

לבוד יבש (FELTING)

, f08 1267190148, סריגה,ליבוד,felting

הכלים העיקריים של ליבוד יבש הם מחטי לבוד, ידיות למחטים – בומרים ושטיחוני ליבוד.

מחטים לליבוד צמר יחודיים הודות לשיניים בשליש התחתון של מחט. השיניים מושכות סיבי צמר לצד שני של חומר. תוך גדי תהליך לבוד הופכים את המוצר וממשיכים ללבד עם מחט גם בצד השני. כך בסוף כל קצבי סיבים נכנסים פנימה ושטח חיצוני הופך למוצק ואחיד.

חשוב לציין שישנם כמה סוגים של מחטי לבוד.

 המחט הכי עבה היא מספר 36 משולש. משתמשים בה בשלבים התחילתיים של תהליך הליבוד. ישנה גם גרסה משופרת של מחט מספר 36- מחט מפותלת שהיא ההמצאה החדישה בעולם הליבוד.

שימוש במחט ליבוד מפותלת מזרז משמעותית את תהליך הליבוד הודות לשיניים שמסודרות בהקף ולא אחת אחרי שנייה לאורך המחט.

המחט מאוד מייעלת תהליך הליבוד מכוון שכל אחד מ-16 שיניים (4 בכל צלע) עובדות בתדירות גבוהה יותר.

חוץ מזה הנקירות של המחט נראות פחות מאשר של מחט רגילה.

עוברים להשתמש במחט בינונית כאשר מחט עבה כבר דוקרת בקושי ומשאירה סימני נקירות ברורים.

בדרך כלל המחט השנייה בתור לאחר מחט מספר 36 הינה מחט בינונית מספר 38. ולאחריה בא תורה של מחט ליבוד דקה מספר 40 – לדימורים סופיים ועדינים ביותר.

, f018 1267190395, סריגה,ליבוד,felting

חשוב לציין גם מחט מספר 32 – מחט הפוכה (REVERSE NEEDLE). שיני המחט מסודרות נגד כיוון הדקירה. במקום להכניס סיבים פנימה הן מוציאות אותם החוצה. משתמשים במחט ליצירת פרוות ותחושה צמירית ורכה.

צריך לשים לב שמחטים מאוד דקות וארוכות ועלולות להישבר בשימוש הלא נכון. חובה להחזיק מחט בניצב למשטח המעובד. להשתדל לא להוציא מחט מצמר בכוח ורק בזוית ישירה. חוץ מזה חובה להתאים סוג של מחט לשלבים של תהליך הליבוד. אם לא להחליף מחטים ולהמשיך עד שלב הגימורים עם מחט עבה, מחט עלולה להישבר והמוצר יאבד מיכותו ויופי.

ליבוד יבש על גבי שלדה

, f035 1267195744, סריגה,ליבוד,felting

ליבוד יבש על גבי שלדה זאת שיטת ליבוד סביב חוטי מתכת. השיטה מתאימה ליצירת עלי כותרת, פרטים דקים של צעצועים כמו אוזניים וזרועות. שלדה יכולה להיות הקפית או בצורה של שלד. שלדה מתחתית מונחת על שכבת צמר אשר שטחה פי שתיים גדול מעובי השלדה. מלפפים צמר סביב חוטי מתחת ומלבדים. במידה ושלדה הינה היקפית, ניתן להסירה בתום הליבוד ולקבלת יצירה רכה עם קונטור מדויק. אם מתכננים מראש להסיר שלדה היקפית יש להשאיר אחד הקצוות של היצירה רך כדי לחבר את שאר החלקים בהמשך.

במידה ומשאירים שלדה בתוך היצירה משתמשים בקצוות של חוט מתחת לחיבור של כל החלקים. במקרה כזה ישנה תכונה של שינוי צורה למשל לפרח אפשר לקפל ולפתוח עלי כותרת.

 

ליבוד רטוב

, f06 1267190676, סריגה,ליבוד,felting

בליבוד רטוב ישנם כמה מרכיבים: מים חמים ופשרים, סבון, נילון בועות (פצפצים) ורשת יתושים עם חורים קטנים ותכופים.

שטח קימורי של פצפץ לא מאפשר לצמר לברוח בעיבוד התחלתי ורשת יתושים שמכסה את יצירה רטובה שומרת על צורתה של  היצירה ותמונתיה.

ליבוד רטוב זאת עבודת כפיים – תהליך שךשיפשוף, גילגול ושחיקה על גבי רשת יתושים. כאשר היצירה לבודה מספיק אפשר להסיר רשת ולהמשיך בתהליך בידיים. לעריך רמת המוכנות של היצירה אפשר לפי סימנים מתוארים למעלה. חרוז לבוד חייב להיות אחיד קשיח. אם לזרוק אותו על שולחן נשמע קול עמום. אם לנסות למשוך ממנו חתיכת צמר – נוציא רק סיב בודד ולא יותר. אם זה פריט דק, הוא חייב להיות אחיד ומוצק ללא הבחנה בכיוון של סיבי צמר. כמו במקרה של חרוז לא נצליח להוציא ממנו חתיכת צמר אלא סיבים בודדים.

ליבוד צמר יבש כמו רטוב זה תהליך מרתק וממכר שבאמצעותו יוצרים דברים טבעיים, יפים ומקוריים.

מאחלים לכם השראה והנאה מחום של הצמר!

תורגם כפוף לאישור מאתר www.monpasie.com

כל הזכויות שמורות